Parhaat työntekijät eivät hae teille töihin

Työmarkkinat muuttuvat digitalisoitumisen myötä. Onko vakituinen työsuhde enää tarpeellinen? Entä tarvitseeko työntekijän tehdä töitä saman katon alla? On aika haastaa perinteiset käsitykset.

Olet varmaan monen muun yrityksen tavoin jättänyt työpaikkailmoituksia yrityksesi kotisivuille, työnhakusivustoille, lehtiin ja sosiaaliseen mediaan. Hakemuksia on saattanut tulla kymmeniä, ellei satoja, ovista ja ikkunoista.

Käydessäsi hakemuksia läpi huomaat, että mielessäsi on monia kysymysmerkkejä. Joko hakijoilta puuttuu referenssit, case-osaamista tai jotakin muuta, joka saisi sinut haukkomaan henkeä: “loistava hakija, heti haastatteluun!”. Valitettavan usein käy niin, että yksikään hakijoista ei vaikuta riittävän pätevältä. Epätoivossa valkkaat huonoista vaihtoehdoista parhaan. Kutsut haastatteluun. Petyt. Haku on edelleen auki.

Kuulostaako tutulta? Tässä syy miksi näin käy, ah niin usein:

Parhaat työnhakijat eli parhaat ihmiset kaikilta aloilta ovat harvoin vapailla markkinoilla.

Kaikista parhaimmat eivät hae koskaan töitä. He ovat jo töissä, kehittävät itselleen työpaikan tai tekevät töitä verkossa. Heidät pitää hakea kotoa, koulun penkiltä tai toisesta yrityksestä. Parhaat työntekijät tietävät, että he voivat työskennellä kenelle tahansa. Heillä ei ole välttämättä tarvetta CV:lle tai muulle oman egon pönkitykselle – ellei kysymys ole muista vertaisista, joille oman osaamisen esittely on tärkeää. Parhaat työntekijät eivät tarvitse toimistoa, vaan voivat työskennellä mistä itse lystäävät. Mooses löytyy ennemmin LinkedInistä, Twitteristä tai blogosfääristä, kuin Monsterista.

Näin ollen avoimilla markkinoilla olevien kanssa hukkaat vain aikaasi.

Miten sitten saat palkattua parhaat osaajat? Ehdotan tähän neljää strategiaa verkon näkökulmasta:

  1. Vuori tulee Mooseksen luokse
  2. Mooses tulee vuoren luokse
  3. Mooses haetaan koulun penkiltä
  4. Unohda Mooses ja joukkoista

Vuori tulee Mooseksen luokse

Koska parhaat eivät hae töitä, etsi heidät käsiisi. Tähän LinkedInin ja Facebookin kaltaiset työkalut ovat aarreaittoja. Avaa kilpailijasi yritysprofiili ja selvitä, ketkä heillä vaikkapa rakentavat keskeiset tuotteet. Tee heistä lista. LinkedIn:n maksullisessa versiossa voit kätevästi tägätä sopivia henkilöitä, jolloin löydät heidät myöhemmin. Voit myös ottaa heihin suoraan yhteyttä.

Tämän lisäksi voit jättää “etukäteisen haun” kiinnostuksen kohteena oleville muutoksille tietyissä yrityksissä, kaupungeissa tai maissa. Saat suoraan sähköpostia kun kilpailijat rekrytoivat tai potkivat porukkaa pihalle. Ne jotka irtisanoivat itse itsensä, ovat varmaan hyviä. Katso parin kierroksen jälkeen, ketä on vielä talossa. Hekin saattavat olla hyviä.

Selvitä, ketkä ovat alasi mielipidevaikuttajia verkossa. Tutki Twitteriä ja blogeja, etsi eniten seurattuja, linkattuja, retweetattuja ja tilattuja. Heidän joukostaan löydät mahdollisesti parhaat kandidaatit. He tulevat kaikilta elämän osa-alueilta, eri positioista ja maantieteellisesti ympäri maailmaa.

Tee aivan halutuimpia varten Google tai Facebook mainos näiden omalla nimellä varustetulla hakusanalla. Mooseskin Googlaa joskus itseään. Linkin takaa avautuvassa mainoksessa tarjoat työpaikkaa suoraan k.o. henkilölle. Sivulla on valmis irtisanomisilmoitus nykyiselle työnantajalle.

Mooses tulee vuoren luokse

Liian harva yritys tekee itsestään halutun. Tällä tarkoitan sitä, että yrityksen tulisi tehdä entistä näkyvämmäksi sen miten hauskaa siellä on työskennellä, kuinka osaavaa porukkaa heillä on ja kuinka haastavia ongelmia ratkotaan. Näkyväksi tekemisellä ei tässä yhteydessä tarkoiteta tylsiä ja kiillotetuita rekryvideoita tai yritysmainoksia, *haukotus*, vaan heiluvan autenttista kamerakännykkäkuvaa firman pikkujouluista, tuotekehitysyksiköstä tai kahvioista.

Ota siis parhaat tekijäsi ja tee heidät näkyväksi autenttisella monikanavasisällöllä, esimerkiksi Youtubea ja blogeja hyödyntäen. Kannusta osaajiasi osallistumaan verkkokeskusteluun muiden alan gurujen kanssa. Gurut haluavat nimittäin seurata muita guruja. Jos saatat heidät yhteen, pian he työskentelevät siipiesi alla – olettaen, että yrityksesi on kilpailukykyinen ja muutenkin kiinnostava.

Vuonna 2004 Google teki rekrymainoksen, jossa luki: “{ first 10-digit prime found in consecutive digits of e } .com”. Vastaus on 7427466391, jonka ratkaisseille esitettiin vieläkin vaikeampi jatkokysymys linkin takaa aukeavalla sivustolla. Tee guruille niin vaikea rekryilmoitus, että vain he osaavat ratkaista sen. Samalla pääset eroon säälittävistä luusereista.

Mooses haetaan koulun penkiltä

Rekrytointiin kannattaa suhtautua kuin huumekauppaan: mitä nuorempana saat koukkuun, sitä parempi bisnekselle. Eli ei muuta kuin koulujen pihoille houkuttelemaan tulevia osaajia kesätyöpaikan ja työelämään tutustumisen merkeissä. Asiaan liittyviä sivustoja esimerkiksi Graduateland, InternMatch ja Startup Life.

Yksi päivän trendi Startup Saunojen ja muiden nuorta yrittäjyyttä edistävien yhteisöjen keskellä on, että työskentely isolle ja tylsälle korporaatiolle opiskeluiden jälkeen ei ole enää menestymisen merkki. Eli ison korporaation kannattaa olla ajoissa liikkeellä, ennen kuin seuraava Zuckerberg keksii perustaa seuraavan Facebookin. Kokemattomat startupit voi myös hankkia halvalla ajoissa, ennen kuin ne muuttuvat piikiksi lihassa. Tai ehkä se on vain hyvä, että tulevaisuus on pienten ja ketterien varassa.

Unohda Mooses ja joukkoista

Taakse ovat jääneet pitkät työsuhteet ja työsuhde-edut. Näin myös parhaiden työntekijöiden mielissä. Töitä saatetaan tehdä useille eri työnantjille, saman viikon sisällä. Tämä ei välttämättä tarkoita ”pätkätöitä”: töitä saattaa olla kellon ympäri, ympäri planeettaa. Niitä vain tehdään mielekkyys- ja oppimissyistä eri työnantajille verkon kautta.

Joukkoistamiseen liittyvät sivustot kuten 99designs, oDesk ja eLance tarjoavat osaaville tekijöille alustan, jonka kautta omaa osaamista voi kartuttaa erinäisten projektien parissa verkon kautta. Sivustojen tarjoamat vertaisarvioinnin mekanismit ja tekniset yksityiskohdat huolehtivat siitä, että palvelun ostaja voi luottaa, että työ on laadukasta ja valmistuu ajallaan. Tämän vahvistavat eBay tai Huuto.net -tyyliset vertaisarviot tekijän osaamisesta ja luotettavuudesta. Lisäksi sivusto huolehtii sopimuksista ja rahan liikkumisesta, joten nekin asiat ovat kunnossa.

Ehkä työtä onkin tässä maassa ihan riittävästi – sen ostaminen ja myyminen on vain edelleen vanhanaikaista, perustuu perinteisiin työsuhteisiin ja kohtuuttomiin riskeihin molemmin puolin. Verkon kautta kysyntä ja tarjonta voi kohdata uusien alustojen kautta. Uudet alustat keskittyvät luottamuksen rakentamiseen ostajan ja myyjän välillä.

Internet laskee lähivuosina radikaalisti kustannuksia, jotka liittyvät työsuhteisiin ja niiden muodostamiseen. Tämä on heikko signaali tulevaisuudesta, joka on täällä jo tänään.

Teemu Arina, teknologia-asiantuntija, toimittaja ja tietokirjailija.

Avainsanat: työnteko

Kommentit