Internet tasa-arvoistaa itseopiskelun

Minulla oli taannoin mahdollisuus kuulla Googlen ”globaalin koulutusevankelistan”, Jaime Casapin  esitys teknologioiden vaikutuksesta oppimiseen. Hän teki mainion huomion:

Ennen mahdollisuudet oppia oma-aloitteisesti jotain uutta olivat suoraan verrannollisia oman asumuksen etäisyyteen lähimmäistä kirjastosta. Nykyään mahdollisuus on suoraan verrannollinen etäisyyteen lähimmäistä internet-yhteydellä varustetusta päätelaitteesta.

Kunhan nettiyhteys ja laitteisto ovat kunnossa, oppimisen mahdollisuus aukeaa. Netti on itseopiskelun eldorado. Menepä vaikka YouTubeen ja etsi sieltä mitä erityisimpiä taitoja kuvaavilla hakusanoilla. Todennäköisesti löydät paljon soopaa, mutta myös jotain relevanttia.

Tässä mainiossa esityksessä kanadalainen opetusteknologia-alan professori Alec Couros  esittelee muutamia huikeita YouTube-videoita:

Kuten sanottua, netistä löytyy myös huonolaatuista ja tarpeisiisi sopimatonta sisältöä. Tässä teknologia auttaa meitä nykyään pitkälle, eritoten Jaimen edustama Google. Hakukoneiden älykkäät algoritmit pystyvät rajaaman valtaosan turhimmasta sisällöstä syrjään.

Tämä ei kuitenkaan sinällään riitä. Tarvitaan myös muiden verkkokäyttäjien suosituksia ja kuratointia eli sisällön paketointia & rikastamista. Suositukset ja luotettujen tahojen kuratoimat sisällöt voidaan edelleen ottaa syötteenä hakukonealgoritmeihin ja siten pyrkiä parantamaan hakutuloksia.

Osa vastuusta on silti aina netin käyttäjällä itsellään. Harvoin törmää tilanteeseen, jossa hakukone palauttaa yhden tuloksen ja juuri tämä tulos on kyseiseen tilanteeseen parhaiten sopiva. Ei, nettikäyttäjän pitää itse pystyä arvioimaan hakutuloksia ja vetämään omat johtopäätöksensä.

Lopuksi, oikeaa elävää opettajaa ei usein korvaa mikään. Aiheesta riippuen opettajan ja oppilaan tulee olla joko samassa fyysisessä tilassa tai vaihtoehtoisesti oppiminen voi tapahtua verkon yli. Keskeistä on kuitenkin aito vuorovaikutus näiden kahden (tai useamman) tahon välillä.

Entistä useammin verkon yli opettaminen on mahdollista. Palataanpa Jaime Casapin väitteeseen ja korvataan kirjasto-sana oppilaitoksella. Erityisesti yliopisto- ja aikuisopetuksessa tämä on huikea mahdollisuus.

 

 

Santtu Toivonen

Santtu Toivonen, kehityspäällikkö, Sanoma Pro

Avainsanat: oppiminen, työnteko

Kommentit