Älytöntä vai älykästä – vai tarvitaanko menestykseen ripaus molempia?

Äly on nyky-yhteiskunnassa menestymisen edellytys, jolla pienikin – yritys tai maa – voi halutessaan valloittaa koko maailman. Tekninen äly on yksi suomalaisen johtamisosaamisen tärkeimmistä vahvuuksista. Harppauksin jatkuvasti kehittyvä älykäs teknologia yhdistettynä nerokkaaseen ihmismieleen tuottaa tulevaisuuden työpaikat ja säästää nykyiset.

Suomi loistaa koulutustaso- ja kilpailukykymittauksissa. Suomi valittiin hiljattain maailman parhaaksi IT-maaksi World Economic Forumin toimesta.  IT-koulutuksemme ja -osaamisemme ovat maailman huippuluokkaa ja Suomessa haetaan patentteja kaksi kertaa yleisemmin kuin EU:n keskivertomaassa. Päihitämme NetWork Readiness Index -mittarilla sellaisia maita kuin Yhdysvallat, Taipei ja Etelä-Korea. Tästä kaikesta huolimatta suomalaiset start up -yritykset eivät loista maailman lupaavimpien teknologiayritysten listalla ja jää itse asiassa melko kauas kärjestä. Muutamia poikkeuksia lukuunottamatta,  kuten Rovio, Supercell ja Remedy, Suomi ei ole esitellyt maailmalle mullistavia innovaatioita. Suomella kuitenkin on ensiluokkaiset valmiudet tehdä asioita älykkäämmin ja lisätä hyvinvointiaan toimimalla ennakkoluulottomasti ja uusilla tavoilla.

Älykäs teknologia ole tuotantoteollisuuden vihollinen vaan sen mahdollistaja. Se tarjoaa mahdollisuuden keskittyä oleelliseen, löytää uusia menestyksen tekijöitä ja optimoida toimintaa. Mutta, onko älyn vangiksi jääminen menestyksen kultainen häkki, joka vaatii uudenlaisen avaimen päästääkseen aarteensa valloilleen? Olisiko asiakas seuraavan nousukauden avain? Asiakas – ja erityisesti asiakkaan ymmärtäminen – vaatii uudenlaista uskallusta, tunneälyä ja teknologian soveltamista toisen tarpeet huomioiden.

IBM Smarter Business 2013 vannoo jääräpäisen bisneshulluuden ja avarakatseisuuden nimeen. Menestyksen saavuttamisessa on väistämättä uskottava, että hyödyntämällä täysin ennakkoluulottomasti teknistä älyä yhdistetttynä spot-on tarpeeseen, maailman tulevaisuus on ”made in Finland”. Tapahtumassa kysytään osallistujilta rehellistä mielipidettä ICT-toimialaan, menestykseen ja älykkääseen teknologiaan liittyviin väittämiin:

  • Suomi on universumin toiseksi paras maa ICT-yritykselle
  • Suomalaiselle häpeän pelko on suurin onnistumisen este
  • Suurimmat innovaatiot syntyvät olemassa olevien yritysten sisällä

Ovatko nämä hyviä vai huonoja (IT)-uutisia? Ovatko ne älykkäitä vai älyttömiä? Finlandia-talolla meillä on ilo tutustua päivän aikana tehtävän kyselyn tuloksiin ja pääsemme ruotimaan väitteitä kunnolla. Keskustelemassa  väittämistä on kanssani joukko ansioituneita suomalaisia, joilla on vankkumaton mielipide, jonka joku heistä tosin voi myös muuttaa tarvittaessa. Älykästä vai älytöntä? Mikä on sinun mielipiteesi?

 

André Noël Chaker, Senior Advisor, Veikkaus Oy

Avainsanat: innovaatio, julkinen sektori, oppiminen, sosiaalinen liiketoiminta, työnteko

Kommentit