Tunneälypuhelinta odotellessa

Oli hauskaa olla Finlandia-talon lavalla kommentoimassa Hyviä ja huonoja IT-uutisia. Paneelissa oli niin kovia viihdyttämisen ammattilaisia, että taisin enemmän nauraa kuin kommentoida. Saipa ainakin seurata sanailua, halailua, laulamista, kuittailua ja irrottelua aitiopaikalta. Hieno tilaisuus!

Meiltä kysyttiin lopuksi, mikä olisi se unelmien sovellus, joka maailmasta vielä puuttuu. Minulle kelpaisi apparaatti, joka ottaisi huomioon sään, päivän ohjelman ja vaatekaappini sisällön ja ehdottaisi, mitä rytkyjä kunakin aamuna kannattaisi vetää päälle.

Mikko Kuustoselle taas ei riitä enää älypuhelin. Hän pani tilaukseen tunneälypuhelimen – ja osui samalla kovaan ytimeen.

Tällä hetkellä Suomi jo elää älystä. Olemme oppineet selviytymään, säätämään ja punnertamaan maailman parhaiksi monessa lajissa. Mutta liian moni hienous jää vain omaksi iloksemme. Maailman hurmaamistaito meillä vielä sakkaa.

Siihen tarvitaan hoksottimia, luovuutta ja pelisilmää. Täytyy osata tunnistaa tarpeita ja iskeä suoneen. Pitää osata olla vakuuttunut omasta asiastaan ja saada muutkin innostumaan.

Olisi hienoa, jos voisimme koota sata tuhatta viestinviejää ja antaa heidän käteensä tunneälypuhelimet. Tuossa. Menkää! Pankaa maailma pyörälle päästään. Myykää.

Tietääkseni tunneälypuhelimen tuotekehittely on kuitenkin vielä kesken. Mikähän siis olisi vaihtoehto? Mitä, jos myyntitaidot pantaisiin kunniaan. Hyvät myyjät ovat se viimeinen – tai ainakin suurin – puuttuva palanen Suomen maailmanvalloituksessa.

Tunneälypuhelinta odotellessa saisiko, kiitos, lisää inhimillistä paloa ja tunnetta! Minun puolestani myyjät voivat saada ihan niin paljon provikkaa kuin kehtaavat pyytää. Kunhan Suomen äly viedään voitokkaasti maailmalle.

Kristiina Helenius, CEO, Amcham Finland

Avainsanat: digitalisaatio, innovaatio, mobiili, tekoäly, työnteko

Kommentit