Tee se itse

Muistatko vielä ajan, kun tiedotusosastolta tuupattiin juttua tulemaan? Tai sisäiseltä viestinnältä tilattiin tiedote?  Viestinnän murros on edennyt tuulispäänä, yhdessä muun digitaalisen murroksen kanssa. Henkilöstö rakentaa itse sisäistä ja ulkoista eminenssiään yrityksen sisäisen sosiaalisen median seinillä, twittereissä ja linkedineissä. Me viestinnässä  tarjoamme henkilöstölle opastusta viestintätyökalujen käyttöön ja yrityksen viestintäpolitiikkaan. Vanha vakaa intrakin on muuttunut interaktiivisemmaksi – henkilöstö voi usein vähintäänkin kommentoida juttuja, jopa julkaista niitä itse. Kuvat ja videot korvaavat yhä useammin pitkät, formaalit tekstit. Näihin kuviin ja näihin tunnelmiin. Uusi viestintäkulttuuri on täällä ja asettaa yritysten viestinnälle ja työntekijöille uusia haasteita. Vanha kunnon 20/80 –sääntö pätee tässäkin. Vain 20 % käyttöönotosta on teknologiaa ja 80 % asennetta.

Esimiehiltä, Team Leadereiltä ja johtajilta vaaditaan kykyä johtaa joukkojaan myös sosiaalisissa työkaluissa. Verkosto pystyyn ja kiitokset muuttuvat julkisiksi – miksi hillota niitä salakehuiksi sähköpostiin. Osallistumisesta  koulutuksiin, kampanjoihin tai kyselyihin muistutetaan niin ikään seinäpostauksilla. Linkki työn tiimellyksessä löytyneeseen, informatiivinen kalvosettiin postataan muidenkin hyödyksi samaan paikkaan. Pyydetään apua. Postauksia kommentoidaan, ja niihin odotetaan tarvittaessa myös vastauksia. Viestintäkulttuuri on kovaa vauhtia muuttunut välittömämpään ja rennompaan suuntaan. Tärkeämpää, kuin se kuuluisa pilkun paikka, on sanoman välittyminen. Henkilökohtaisen sosiaalisen median viestinnän osalta olemme jo tämän asiassa täysin sinut. Yrityksen viestintäkulttturin rennompaa meininkiä sulattelemme vielä.

Sosiaalisen ROI on periaatteessa selvää pässinlihaa: Työn tehostuminen, nopea kollaboratiivinen apu, työntekijöisen työtyytyväisyys, ja siitä johtuva asiakastyytyväisyyden paraneminen. Tiedot saadaan yksittäisten työntekijöiden kovalevyiltä yhteiskäyttöön. Serendipity on loistava sana kuvaamaan niitä hienoja hetkiä, kun postaus sosiaalisen median seinällä saa vastauksia yllättäviltä tahoilta, ja yhdessä vastaukset tuottavat ratkaisun – jopa innovaation. Knowledge managementia parhaimmillaan. Takaisin vanhaan ei ole paluuta. Yritysten on siirryttävä sosiaalisempaan ja kollboratiivisempaan viestintään säilyttääkseen kilpailukykynsä. Sama Harri Saukkomaan sanoin: ”Jos yritysten sisällä ei toimi sosiaalinen media, yritys on auttamatta siirtynyt pystyyn lahoavien savupiippuverstaiden kalmantuoksuiseen joukkoon.” Kaikki on saatava mukaan muutokseen. Varsinkin, kun sähköpostin seuraavat askel, entistä sosiaalisempi  ja visuaalisempi sähköposti  on jo nurkan takana.

Vanhojen tapojen pois oppiminen ja uusien tapojen käyttöönotto vaatii kuitenkin pinnistelyä. On hylättävä konditionaalin käyttö mielen vihollisena, muistettava uusi toimintatapa, ja harjoiteltava kuulemma noin 21 päivän ajan, ennenkuin automaatio toimii. Haastammekin IBM:ssä  itsemme käyttämään entistä aktiivisemmin firman sisäisiä sosiaalisia työkaluja ja välttämään siilopiiloista sähköpostia  järjestämällä  huhti-toukokuussa Work Smarter -kampanjan, jossa tuemme IBMläisten entistä tehokkaampaa sosiaalisten työkalujemme käyttööä.

 

 

Elena Berger, sisäinen viestintä, KONE Technology and Innovation

Avainsanat: työnteko

Kommentit