Virtuaaliset pingviinit uuden liiketoiminnan moottoreina

Kävin viime viikolla työnantajani järjestämässä mobiilikoulutuksessa, johon osallistui joukko meitä ei-diginatiiveja, jotka emme ole mitään mobiilimaailman armoitettuja edelläkävijöitä. Koulutuksen tavoitteena oli auttaa ideoimaan tunnistetuista asiakastarpeista lähteviä mobiiliratkaisuja ja luomaan niille vahva arvolupaus ja business case.

Näinä aikoina on tosi mukava olla töissä firmassa, joka jaksaa edelleen panostaa työntekijöidensä kouluttamiseen. Kurssi oli sisällöltään hyvä ja kaiken lisäksi pääsimme syömään yhden kurssittajan 50-vuotiskakkua, mikä oli hieno bonus.

Kaikesta huolimatta, minulle päivän todellinen ahaa-elämys oli kaksi minuuttia kestävä YouTube video. Se mullisti ainakin oman käsitykseni siitä, mitä mobiilisovelluksilla voidaan jo tänä päivänä tehdä. Se myös potkaisi omassa päässäni liikkeelle ajatusprosessin, joka jatkuu edelleen.

Mikä minulle Sunshine Aquarium -casessa kolahti eniten oli se, että kyseessä ei ole mikään teknologiajuttu vaan ihan täydellinen business-innovaatio.

Klassinen esimerkki: Firmalla menee vähän huonosti, asiakkaat ja myynti sakkaavat – mitä tehdään? Tällä kertaa vastaus oli jotain muuta kuin ”leikataan kiinteitä ja muuttuvia kuluja x % ja laitetaan ulos pörssitiedote, jossa kerrotaan, että liikevaihdon pienenemisestä huolimatta yrityksen kannattavuus säilyy tavoitetasolla”. So last season!

Nämä pojat tai tytöt – ketä ikinä ovatkaan – päättivät sen sijaan investoida mobiilisovellukseen, joka kirjaimellisesti ohjaa uusia asiakkaita heidän ovelleen. Homma mitä ilmeisemmin myös toimii ja asiakasmäärät ovat taas kasvussa. Kyllä olisi ollut kiva nähdä sen talousjohtajan naama, jolle nämä sankarit veivät investointicasen virtuaalisista pingviineistään.

Katsopa tuo video laittamalla YouTubeen hakusanaksi ”Penguin Navi” niin tiedätte, mistä puhuin. (Tai, klikkaa tästä). Sitten käytä toinen kaksi minuuttia miettimiseen: Mitä virtuaaliset pingviinit voisivat tehdä juuri sinun yrityksellesi? Lupaan, että business casesta tulee mahtava!

Avainsanat: BusinessConnect, innovaatio, kilpailukyky, mobiili

Kommentit