Globaali brändi vaatii alustan

Kuinka yritys voi viestiä globaalisti? Pohdimme asiaa hiljattain eräässä tilaisuudessa, ja kaikkia puheenvuoroja yhdisti näkemys kontekstin merkityksestä.

Tutuilla markkinoilla on kohtalaisen helppoa rakentaa luottamusta, mutta maailmalla olemme riippuvaisia siitä, miten Suomi ja suomalaiset tai vaikkapa edustamamme toimiala nähdään. Mitä etäisempi markkina on maantieteellisesti ja kulttuurisesti, sitä heikompi on yksittäisen toimijan brändipääoma alussa.

Ei ole sattumaa, että tavalliset virkamiehet saavat diplomaateiksi lähtiessään pompöösit tittelit ja residenssit parhailta asuinalueilta. Monikansalliset yhtiöt taas kouluttavat työntekijöitä ja harjoittavat hyväntekeväisyyttä asemamaissaan. Osoitteilla, titteleillä ja hyväntekeväisyydellä pyritään osoittamaan uusien toimijoiden luotettavuutta. Tulokkaan on nähtävä aina enemmän vaivaa paikkansa lunastamiseen.

Pekka Lundmark kertoi tilaisuudessa, kuinka Konecranesin on onnistunut nousemaan ajatusjohtajaksi monessa Aasian maassa. Media on alkanut kysyä yrityksen edustajilta kommentteja siitä, mihin ala on menossa. Tällaiseen asemaan pääseminen on vaatinut taitavaa ja strategista verkostoitumista: kavereistasi sinut tunnetaan.

Välinekin on viesti. Vakuuttavan brändin luominen ja ajatusjohtajaksi pääseminen vaatii aina alustaa.  Sopivan voi valita jo olemassa olevista, jos sellainen on saatavilla. Oman alustan rakentaminen on yleensä hitaampi prosessi. Muista irrallaan olevaa menestystä ja johtajuutta ei sen sijaan ole olemassakaan. Brändin rakentaminen vaatii alustan, kuten tukibrändejä ja assosiaatioita, sekä jalustan, jossa pystyy esittämään oman erottuvan identiteetin.

Luin muuten juuri kaiken viestinnän äidiksi kelpaavan kiteytyksen: elämäsi on viestisi. Ystäväsi, ajankäyttösi, rahasi ja muut valintasi kertovat vääjäämätöntä ja loppumatonta tarinaa siitä, kuka todella olet. Sama pätee myös organisaatioihin. Sitä kutsutaan kulttuuriksi.

 

 

Kristiina HeleniusCEO, Amcham Finland

Avainsanat: kilpailukyky, sosiaalinen liiketoiminta

Kommentit