Tunnetko vaalipulssisi kiihtyvän?

Ketterä analytiikka: kehittäjän näkökulma

Aikaisemmin tietovarastoinnin tai analytiikan kehittäjä on joutunut valitsemaan työkalut, joilla tiedonhallinnan hanketta on toteutettu. Tai vielä parempi: joku muu on valinnut ne hänen puolestaan. Työkalun valintaa on usein edeltänyt jonkinlainen määrittelyprojekti, jonka perusteella soveltuvin työkalu on valittu. Soveltuvuus on yleensä liittynyt ominaisuuksien ja kustannuksien kombinaatioon. Koska investointi harvoin on ollut pieni, valitulla työkalulla on sitten toteutettu hanketta pitkään.

Tämä malli toimisi, jos tiedonhallinnan hankkeet olisivat yksinkertaisia, eivätkä tarpeet muuttuisi hankkeen aikana. Näin ei kuitenkaan ole.

Tämän päivän kehittäjän työkalupakista löytyy rajaton määrä työkaluja, joita hän voi hyödyntää silloin, kun niitä tarvitsee. Tämä on mahdollistunut pilvipohjaisten tiedonhallinnan ja analytiikan palvelujen ansiosta. Samalla mukaan on tullut ketterä kehittäminen, joka mahdollistaa alustavien versioiden ja ominaisuuksien tarjoamisen liiketoiminnalle nopeasti ja vaivattomasti. Tällöin liiketoiminta pystyy vaikuttamaan kehityksen suuntaan.

Tarpeiden muuttuessa kehittäjä pystyy nyt valitsemaan parhaiten soveltuvan työkalun, ottaa sen käyttöön sekä lopettaa sen käyttämisen. Kustannuksia syntyy vain käytön osalta. Pilvipohjaiset tiedonhallinnan ja analytiikan palvelut ovat siis tarvelähtöisiä.

Vaalipulssi.fi

Tarve on tänään, tässä ja nyt.

Kuten jo tiedämme, vaalit lähestyvät. Mistä sosiaalisessa mediassa kohistaan näin vaalien alla?

Vaalipulssi.fi –sivusto on Big Data Solutionsin kehittämä eduskuntavaalit 2015 yhteyteen toteutettu julkinen sivusto, jonka tehtävä on hyödyntää sosiaalisen median kanavien, kuten Twitterin, Facebookin sekä lukuisten suomalaisten keskustelupalstojen sisältämää tietoa ehdokkaista sekä heidän sosiaalisen median käyttäytymisestään.

Sivuston toiminnallisuus kiteytyy sovellukseksi, jonka avulla suomalaiset voivat seurata ehdokkaista käytävää sosiaalisen median keskustelua. Vastaavasti myös ehdokkaat itse tai puoluetoimisto voi seurata vastaako sosiaalisessa mediassa käytävä keskustelu niitä viestinnällisiä suunnitelmia, joita ehdokas on vaaleille omalta osaltaan määritellyt.

Sovellus on puhtaasti pilvipohjainen ja hyödyntää IBM Bluemix -teknologiaa. Kustannustehokasta ja joustavaa! Mainitsemisen arvoista on, että tämä kaikki toteutettiin kahdessa viikossa.

Samanlaiselle palvelulle on tarvetta kuluttaja- sekä yritysbrändien viestintä- ja markkinointijohdolla. Palvelun avulla viestintä- ja markkinointijohto voi seurata helposti omasta brändistaan käytävää keskustelua sosiaalisessa mediassa sekä päivittää tämän tuella omaa viestintästrategiaa. Perinteiset mediaseurannan ratkaisut eivät tähän vielä kykene.

P.S. sama techiksi

Vaalipulssi.fi:n datasisältö perustuu sosiaalisen median dataan. Suurimpien somepalveluiden (Facebook, Twitter) lisäksi mukana on noin 400 suomalaista keskustelupalstaa. Data luetaan automaattisesti Futusome Oy:n tarjoaman rajanpinnan kautta Cloudant NoSQL -tietokantaan (IBM Bluemix) .json formaatissa. Cloudantissa hyödynnetään Map-Reduce näkymiä, jotka toteuttavat datan agregoinnin ehdokas /puolue / yli puolueiden -tasoilla. Front-end perustuu react.js javascript -kirjastoon (react.js on Facebookin luoma, nykyään open source kirjasto). Back–end perustuu Node.js instansseihin, jotka keskustelevat Cloudantin kanssa. Arkkitehtuuri mahdollistaa aidon käytön mukaisen skaalautuvuuden, oli yhtäaikaisia käyttäjiä 10 tai 10 000. Got IT?

 

Saku Sell, toimitusjohtaja, Big Data Solutions

Avainsanat: analytiikka, big data, Suomi nousuun

Kommentit