Kuinka tarttua hetkeen: ennakoiva analytiikka

Ensi viikolla on aika tarttua hetkeen oikein toden teolla, kun BusinessConnect 2015 täyttää Finlandia-talon. Vielä ennen sitä kumppanimme, Advocorpin Richard Eller, Affecton Pekka Savolainen ja Invencon Sakari Pitkäsalo, avasivat mietteitään siitä, miten ennakoiva analytiikka tulee mullistamaan huomisen liiketoiminnan ja mitä he odottavat tulevalta tapahtumalta.

Ellerin, Savolaisen ja Pitkäsalon mukaan tulevaisuuden asiakastarpeet liittyvät vahvasti ennakoivaan analytiikkaan ja sen hyödyntämiseen liiketoiminnan tehostamisessa. ”Liiketoiminnan suunnittelussa painopiste on siirtymässä pakollisista ennuste- ja raportointivelvoitteista yhä enemmän liiketoiminnan peruskysymysten ja markkinoilla tapahtuvien muutosten ymmärtämiseen”, Eller kertoo ja lisää, että kilpailukyvyn saavuttamisessa kaiken a ja o tulee olemaan asiakasymmärrys. Hän on myös huomannut, että tänä vuonna on tapahtunut selvä läpimurto pilvipohjaisille liiketoiminnan suunnittelu- ja ennustejärjestelmille, mikä osaltaan avittaa uusiin järjestelmiin siirtymistä.

Pitkäsalo näkee ennakoivan analytiikan tuovan monia mahdollisuuksia, kuten huoltotarpeiden, myynnin ja talouden ennustamisen. Asiakkaita näyttää selvästi kiinnostavan teollinen internet ja Pitkäsalo odottaakin, että analytiikka sisällytetään erilaisiin sovelluksiin. Savolainen mainitsee, että ennakoivan analytiikan ja big datan hyödyntäminen tulee kuvioihin teollisesta internetistä ja digitalisaatiosta puhuttaessa, mutta asiakkaat puntaroivat vielä teollisen internetin tuomaa lisäarvoa. Hän huomauttaa kuitenkin, että olisi aika siirtyä sanoista tekoihin: ”On hottia lähteä tekemään pienellä riskillä ja nopeasti, myös uusien leikkikavereiden kanssa.”

Kumppaneillamme on monia ennakoivan analytiikan ratkaisuja. Advocorp haluaa tarjota asiakkailleen ratkaisun tavoitteiden suunnittelun ja tarkemman, asiakasrajapinnasta saatavan tiedon yhdistämiseen. ”Advocorp Oy tarjoaa IBM Cognos TM1 -pohjaisia liiketoiminnan suunnittelu- ja ennusteratkaisuja uudella konseptilla ´Ennusta + Ohjaa = MENESTY’. Tässä on kiinnitetty huomiota siihen, että saadaan ruohonjuuritasolta ja asiakasrajapinnalta toiminnan kannalta relevanttia tietoa nykyhetkestä ja näitä hyödyntäen pystytään simuloimaan ja ennustamaan tulevaa”, Eller avaa ratkaisua.

Affecto puolestaan haluaa auttaa asiakkaitaan ottamaan teollisen internetin haltuun kokeilukulttuurin kautta. ”On parasta lähteä kokeilemaan ketterästi, nopeasti ja pienesti, jotta ymmärretään yhtä ketterästi ja nopeasti, kannattaako ratkaisun kehittämistä jatkaa. Meillä on vahva teknologiaosaaminen, mutta vielä tärkeämpää on se, että meidän kanssa on turvallista heittäytyä kokeilemaan”, Savolainen summaa.

Invenco nostaa esille palvelunsa ketteryyden, joka on välttämättömyys, kun asiakkaat hakevat ratkaisuja toimialansa ongelmiin ja kysymyksiin nopealla syklillä. ”Arvolupauksemme on vahva analytiikkaosaaminen asiakkaan taloushallinnon ja tuotannon tarpeisiin”, Pitkäsalo kertoo.

Tulevalta tapahtumalta kumppanimme odottavat vilkasta ajatustenvaihtoa asiakkaiden tarpeista. Parasta antia BusinessConnectissa onkin Advocorpin Ellerin mukaan ideoiden vaihtaminen nykyisten ja uusien asiakkaiden kanssa. ”Kotimaisena tarjoajana meillä on ilo auttaa muita kotimaisia organisaatioita jalostamaan suunnittelu- ja ennusteprosessejaan ja sitä kautta luomaan kustannustehokkuutta ja kilpailukykyä Suomeen”, Eller jatkaa.

Affecton Savolainen puolestaan haluaa rohkaista tapahtumavieraita: ”Haluan näyttää, että kokeilukulttuuri on kaiken panostamisen arvoinen juttu. Että digitalisaation ja teollisen internetin voi ottaa haltuun helpostikin, kun vain uskaltaa heittäytyä ja on valmis aloittamaan pienesti.”

Jos ennakoiva analytiikka kiinnostaa, kumppaneidemme kanssa pääsee vaihtamaan ajatuksia koko päivän ajan 14.lokakuuta. Ennen tapahtumaa ehdit myös katsoa kumppaneidemme Lightning Talk -videot. Finlandia-talolla tavataan!

 

eller_savolainen_pitkasalo_BW
Richard Eller, Pekka Savolainen ja Sakari Pitkäsalo

 

Juha-Pekka Lehto

Sales Director, Tikkurila Finland

Avainsanat: analytiikka, big data, BusinessConnect

Kommentit