Uskalla kyseenalaistaa liiketoimintasi

Liiketoimintaympäristön muuttuessa paras tapa etsiä kilpailuetua on kyseenalaistaa ja ravistella totuttuja toimintamalleja. Nykyisten toimintatapojen ja prosessien viilaaminen ei välttämättä enää riitä toivotun lopputuloksen saavuttamiseen, vaan merkittävin etu löydetään usein muuttamalla markkinan rakennetta aivan uuden näköiseksi. Vaikka tämänhetkinen bisnes näyttäisikin valoisalta, tulisi yritysten olla valppaana uusien haastajien varalta ja viedä muutosta eteenpäin taukoamatta. Uudet kilpailijat ja kumppanit kun saattavat löytyä täysin nykyisen toiminnan ulkopuolelta.

Slush ja siihen liittyvät useat ennakkotapahtumat ovat konkreettinen esimerkki siitä, kuinka yritykset hakevat aktiivisesti inspiraatiota uudenlaisen tekemisen kautta. Inspiraation lisäksi Slushissa ollaan aidosti myös etsimässä kumppanuuksia ja rakentamassa uudenlaisia ekosysteemejä. Nykypäivänä asiakasyhteistyön vieminen uudelle tasolle vaatiikin usein uusien kumppaneiden tuomista omaan toimintamalliin. Asiakkaat etsivät kumppaneita, joiden kanssa kehittyä ja kasvaa ja joiden kanssa yhteistyötä tekemällä löydetään uusia markkinoita ja asiakkuuksia. Tähän kaikkeen tarvitaan kasvuyrityksiltä tuttua rohkeutta rikkoa rajoja ja kehittää jotain täysin totutusta poikkeavaa. Tältä näytti inspiraationtäyteinen Slush muutama viikko sitten:

slush2015_624x625

Hyvä esimerkki uudenlaisen toiminnan vauhdittamisesta oli If-vakuutusyhtiön Slush-hackathonissa avaama haaste. Siinä opiskelijat ja kehittäjät innovoivat If:lle terveellisiin elämäntapoihin kannustavaa sovellusta, jonka käyttäjät saavat alennusta tai vastaavasti muita etuja henkilövakuutuksista. Hackathonissa kehitetyt ratkaisut vakuuttivat If:n siinä määrin, että yritys harkitsee niiden jatkokehittämistä. Miltä kuulostaisi esimerkiksi, jos tulevaisuudessa kyseiseen sovellukseen liitettäisiin myös terveyspalveluja tarjoava toimija? Tällöin palvelu pitäisi sisällään useita sellaisia arvoketjun toimijoita, jotka voisivat hyödyntää terveys- ja vakuutusdataa käyttäjän hyvinvoinnin edistämiseksi.

Slushin aikana kävin monia keskusteluja siitä, kuinka oppivaa keinoälyä ja tulevan ennakointia voitaisiin hyödyntää enemmän yritysten nykytoiminnassa ja osuvampien liiketoimintapäätösten tukena. Monia käytännön esimerkkejä uudenlaisten teknologioiden käytöstä alkaakin jo löytyä useiden toimialojen osalta. Yhtenä mainittakoon lemmikkipalvelut ja lemmikkien omistajat yhteenliittävä yritys nimeltä Morrr, jonka beta-vaiheessa oleva Smart Petcare Advisor -palvelu auttaa koiranomistajia arvioimaan, pitäisikö lemmikin kanssa suunnata eläinlääkäriin vai onnistuuko hoito kotona.

Liiketoimintaympäristö on siis hurjassa muutoksessa ja myös hetki sitten julkaistussa IBM C-Suite Study:ssa liiketoimintajohtajat yli 70 eri maasta mainitsivat erityisesti toimialan ulkopuolelta tulevat haastajat ja uudenlaiset liiketoimintamallit yritysten suurimpina uhkina. Toimialasta ja roolista riippumatta johtajat olivat yhtä mieltä siitä, että teknologia on tällä hetkellä suurin yrityksiin vaikuttava ulkoinen tekijä, ja näkivät muun muassa olemassa olevan datan ja ennakoivan analytiikan ratkaisuina haasteisiin.

Edellytykset muutokselle on siis olemassa ja monessa kohtaa se on enää uskallusta ja tekemistä vaille valmista.

 

Juha-Pekka Lehto

Sales Director, Tikkurila Finland

Avainsanat: ekosysteemi, kilpailukyky, Slush

Kommentit