Design Thinking ja miten minusta tuli designeri

Nolona myönnän, että pitkään puhuin kulttuurierosta, mikä myöhemmin on osoittautunut omaksi osaamattomuudeksi toimia uudessa ympäristössä. Aikanaan siirtyminen finanssitoimialalle tuntui kuin jokapäiväinen uuden etsiminen olisi yön aikana vaihtunut vanhan säilyttämiseen ja ikuiseen puolustustaisteluun. Toimialalla ei oltu esitelty merkittäviä innovaatioita sitten verkkopankin ja jostain syystä vain olematon osa ideoista ja innovaatioista pääsi byrokratian rattaiden läpi maksavan asiakkaan luokse. Toimialan rajusta muutoksesta näkyi kuitenkin jo ensimmäiset merkit. Sääntelyn vapautuminen toi uusia toimijoita markkinaan ja investoinnit fintech-yrityksiin olivat hurjassa kasvussa. Oman tekemisen uudistaminen tuntui ylitsepääsemättömältä, kunnes ystäväni palasi Stanfordin yliopistosta ja sain tuliaisena Tim Brownin kirjan Change by Design. Kirjan sisällön voi tiivistää ajatukseen siitä, että design kuuluu kaikille ja kuka tahansa voi ratkaista minkä tahansa ongelman, kunhan ajattelee kuin designeri. Henkilökohtaisesti kirjan esittelemä Design Thinking -ajattelu on ollut merkittävin oivallus ja tänään finanssitoimialaa Suomessa voidaan pitää uudistumisen edelläkävijänä sekä avoimuuden että uusien innovaatioiden näkökulmasta. Ajattelun periaatteet ovat hyvin yksinkertaisia, mutta ratkaisevia uusien menestyvien innovaatioiden synnyttämiseksi.

 

Auta ihmistä saavuttamaan tavoitteensa 

Oletko koskaan miettinyt puistojen polkuja pitkin kävellessä, miksi puistojen tiet on tehty vääriin paikkoihin? Olemme erinomaisia kehittämään oikopolkuja ja kiertoteitä asioiden hoitamiseksi ja siksi puistoihin syntyy polkuja. Polku vie meidät yksinkertaisesti nopeammin määränpäähän.

Erityisesti tässä ajassa, missä kehittyvä teknologia muuttaa maailmaa kiihtyvään tahtiin, tarvitsemme ihmiskeskeistä ajattelutapaa ja prosesseja tunnistamaan, miten ihmisten tarpeisiin voidaan vastata paremmin. Reikäkortit, magneettinauha ja 5¼ -levykkeet ovat siirtyneet eläkkeelle pilviteknologian tieltä, mutta tarve tallentaa tietoa ei muutu tulevaisuudessakaan. Ihmisten tarpeet kestävät hyvin aikaa ja siksi meidän kannattaa keskittyä niiden ymmärtämiseen yksittäisten toimintojen ja ominaisuuksien sijaan. Kun keskustelemme ominaisuuksien ja toimintojen sijaan ihmisistä ja heidän tarpeistaan, suuntaamme energian hyödyllisten, käytettävien ja toivottujen tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen.

Lähihistoria on täynnä esimerkkejä, miten esimerkiksi filmikameran ominaisuuksien viimeistely oli lopulta täysin turhaa ja yhdentekevää. Vastaavat esimerkit kertovat, miten ihmisten tarpeet ja elämä ei ole ollut kehittämisen keskiössä.

 

Rakenna tiimi erilaisista yksilöistä

Haasteet ovat usein liian monimutkaisia ja monitahoisia yksin ratkaistaviksi ja siksi monimuotoinen tiimi on menestymisen ehdoton perusta. Kun rakennat tiimiä, et vain jaa resursseja vaan kehität lähestymistapaa ongelman ratkaisuun. Jokainen tiimin jäsen tuo ainutlaatuisen perspektiivin ja asiantuntemuksen ongelman ratkaisuun. Erilaiset yksilöt näkevät saman ongelman monesta eri näkökulmasta ja yhdessä heillä on parempi käsitys mistä tahansa tilanteesta kuin yksilöllä. Yhdessä he tuottavat enemmän ideoita ongelman ratkaisemiseksi ja mahdollisten ratkaisujen määrää kasvaa. Tämä tekee tiimistä tehokkaamman ongelmanratkaisijan kuin mitä yksittäinen henkilö voi olla. Todennäköisimmin hyödyllisiä, käytettäviä ja toivottuja tuotteita ja palveluita syntyy yksilöiden eri näkökulmien leikkauspisteessä.

Aina silloin tällöin innovaatioista keskustellessa törmään myyttiin siitä, että kuumat ideat ja innovaatiot syntyvät älykkäiden alansa asiantuntijoiden mielissä. Näinkin on joskus voinut käydä, mutta esimerkiksi autorahoituksen asiantuntijoiden keskustelusta saattaa unohtua se tosiseikka, että ihmisten liikkumisen tarpeen voi ratkaista muutenkin kuin omistamalla auto. Yhä useammalla nuorista ei ole ajokorttia eivätkä he osta autoa. Eikä aikaakaan, kun asiantuntijat ihmettelevät autorahoituksen kuihtuvaa tulovirtaa ja erityisesti miksi se on siirtynyt toisaalle. Ja vain siksi, että keskustelusta puuttui näkökulmia ihmisten elämästä ja tarpeista.

 

Ajattele kaikkea kokeiluna

There is no end state! Tarinat kumisaappaista matkapuhelimiin ja virtuaalitodellisuuteen on tulevaisuudessa meidän kaikkien yhteinen tarina. Muutokseen on vain pystyttävä moninkertaisesti lyhyemmässä ajassa. Lisäksi vanhaa ja uutta liiketoimintaa pitää osata johtaa yhtä aikaa.

Tuotteen ja palvelun käyttäjän näkökulmasta mikään ratkaisu ei ole täydellinen ja lopullinen. Ihmisten odotusarvot tuotteiden ja palveluiden toimivuudesta muuttuvat minkä tahansa uuden kokemuksen myötä. Se, että musiikkia voi ostaa kännykästä saa ihmiset ihmettelemään miksi asuntolainaa ei voi ostaa. Kun joku tuo asuntolainen kännykkään, ihmiset siirtävät asioinnin sinne. Tuotteen ja palvelun seuraavaa versiota kehitettäessä täydellistä ideaa on turha jäädä odottamaan. Tärkeämpää on jatkuva vuorovaikutus asiakkaiden kanssa ja kehittämisen jatkaminen tulevaisuuteen. Kannattaa pysyä ihmisten perustarpeiden ratkaisemisessa ja muuttuvan kontekstin ymmärtämisessä. Voit ratkaista vanhat ongelmat uudella tavalla, koska pohjimmiltaan ihmisten tarpeet eivät koskaan muutu. Se miten teemme asioita voi muuttua.

Myönnän, että tarinassa on epäjatkumo. Kumisaappaiden valmistaja ei ymmärtänyt, että matkapuhelinta voi käyttää muuhunkin kuin puhumiseen, mutta muilta osin tarina on voittajan tarina. Ajatuksen ydin on, että voit vaarantaa tulevaisuutesi ja merkityksen asiakkaidesi elämässä, jos ajattelet nykyistä tuotetta lopullisena etkä ymmärrä mitkä asiat muuttuvat asiakkaidesi elämässä.

Design Thinking on yrityksissä kuuma puheenaihe ja kannustan kaikkia soveltamaan ajattelua oman liiketoiminnan kehittämiseen. Minulle oivallus on osoittanut käytännössä toimivuutensa ja ajattelen kuin designeri myös tulevaisuudessa. Työtäni helpottaa IBM:n Design Thinking -ajatteluun nojaava muotoilukulttuuri. Se on asia mistä voin olla ylpeä ja ajatus muotoilukulttuurin yhdistämisestä IBM teknologian mahdollisuuksiin saa minun sukat pyörimään jalassa.

IBM Design Thinking periaatteet ja toimintamalli on myös sinun käytössä, koska uskomme, että se auttaa meitä molempia saavuttamaan parempia tuloksia. Voit tutustua IBM Design Thinking malliin täällä.

Avainsanat: Design Thinking, innovaatio, kehittäminen, muotoilu

Kommentit