Ostaisiko oman yksityisen vai menisikö julkisella pilvellä?

Pilvipalveluiden käytön nopea yleistyminen ei ole enää uutinen kenellekään, mutta harvemmin tulee ajateltua, että juuri pilvipalvelut ovat perustana viime vuosien digimurrokselle, jonka jokainen yritys on kohdattava säilyttääkseen kilpailukykynsä.

Suomessa valtaosa yrityksistä on aloittanut siirtymisen pilvipalveluihin – joko vakaasti harkiten tai palveluiden kehittymisen kautta. Kyseessä voi olla varsin haastava matka, jonka lopullinen määränpää ei välttämättä ole edes kunnolla tiedossa: Päätyykö koko IT-ympäristö julkiseen pilvipalveluun? Luoko yritys yksityisen pilvipalvelun? Vai onko lopputuloksena näiden yhdistelmä? Miten pitkään vanhat järjestelmät säilyvät käytössä? Miten jo käytössä olevat järjestelmät integroidaan pilvipalveluihin?

Näiden hankalien IT-strategiaa koskevien kysymysten ohella on huolehdittava uusien määräysten noudattamisesta (esimerkkinä EU:n uusi tietosuoja-asetus GDPR) ja suojauduttava kyberrikollisten yhä kasvavalta uhkalta.

Mielestäni suurimman haasteen luo kuitenkin syvälle juurtuneet toimintatapamme jotka estävät asioiden uudelleen ajattelun ja tekemisen. Monissa yrityksissä todetaan myös tarve muuttaa IT-organisaation rakennetta, jotta tiimit voidaan sovittaa uusien ja jatkuvasti kehittyvien toimintamallien vaatimuksiin. Eräs tuttavani sanoikin lakonisesti ”voittehan te toimittajat tehdä mitä vaan tapojen muuttamisen eteen, mutta oikeasti ajattelu alkaa vasta kun rahat loppuu”.
Tietohallintojohtajana olet muutoksen avainhenkilö, jonka vastuulla on varmistaa yrityksen sujuva matka kohti digimaailmaa ja siinä matkalla pitää pystyä valitsemaan sopivimmat pilvipalvelut. Lukuisista ehkä vielä tuntemattomista ja ulkopuolisista tekijöistä huolimatta sinä kannat lopullisen vastuun päätöksistä

Digimatkan perustana on luoda mahdollisimman skaalautuva digialusta, joka palvelee yrityksen nykyisiä ja tulevia tarpeita, siis myös niitä joita ei vielä tiedetä. Se voi olla ryhmä erillisiä toimijoita ja heidän palveluitaan jotka kaikki pitää saada toimimaan saumattomasti – sinun yrityksen hyväksi.
Pitää olla nopea, pitää saada muuttaa mieltä, ei saa lukittua teknologiaan ja kokoajan pitäisi päästä käsiksi uusimpaan teknologiaan ja sitä kautta Datan (ulkoisen, sisäisen ja ostetun) parempaan hyödyntämiseen.

Me IBM:llä olemme tämän tekemisen keskiössä auttamassa asiakkaitamme pilvistrategian laatimisessa ja ennen kaikkea sen toteuttamisessa. IBM:n pilvi erottuu muista pilvistä avoimuudellaan, valinnan vapaudellaan (yksityinen – julkinen – hybridi) sekä pilveen tuodulla älykkyydellä (Watson) ja isolla määrällä valmiita palveluita.
Asiakas voi valita itselleen parhaiten soveltuvan toteutusmallin sitoutumatta mihinkään tiettyyn toimittajaan. Tämä on paras tapa varmistaa matkan onnistuminen, vaikka lopullinen määränpää taipaleen aikana vaihtuisikin.
Tutustu IBM:n pilvipalveluista ja kognitiivisesta tietojenkäsittelystä Pohjoismaissa vastaavan Johan Westmanin näkemyksiin.

Hän ammentaa laajasta kokemuksestaan useiden asiakkaiden pilvipalvelu- ja hybridiratkaisujen parissa.

  • Aiempien investointien suojaaminen
  • Oikean toteutusmallin valitseminen
  • Oikean tiimin kokoaminen
  • Maltillinen aloitus ja ”esittelijöiden” luominen

Mitä todennäköisimmin toteat käyttäneesi nämä kuusi minuuttia erittäin hyödyllisesti. Lue lisää aiheesta täältä.

Avainsanat: digitalisaatio, GDPR, hybrid cloud, it-strategia, pilvipalvelut, tekoäly, watson

Kommentit