Datan voimalla mahtavia asiakaskokemuksia

Uusin Star Wars -elokuva ”The Last Jedi” liikutti miljoonien faniensa imperiumia jälleen voimalla muutama viikko sitten. Markkinointijohtajat tiimeineen kohtaavat työssään toisen voiman, mitä he eivät enää voi sivuuttaa: data.

Kuten Jedien Voima, datalla on myös näkyviä ja piileviä muotoja. Se on raaka, voimakas resurssi, joka sitoo yhteen kaikki liiketoiminnan transaktiot, prosessit sekä sisäiset ja ulkoiset järjestelmät. Ja datan avulla voit tarjota mahtavia asiakaskokemuksia, jos sinulla on tarvittavat työkalut käytössä.

 

Data on markkinoinnin keskeisin moottori

Kehittynyt analytiikka on tärkeä työkalu, jonka avulla voidaan tehdä entistä parempia markkinointiratkaisuja. Silti se ei aina riitä. Jotta voidaan taistella datan pimeää puolta vastaan, asiantuntijoiden tulee nähdä asiakkaat yksilöinä ja vastata heidän uniikkeihin haluihin, tarpeisiin ja haasteisiin oikealla tavalla ja oikeaan aikaan.
Mutta miten voidaan vastata asiakkaiden tarpeisiin ja nähdä kokonaiskuva siitä, mitä he tarvitsevat ja haluavat?

Tekoälyn (AI) avulla markkinoinnin asiantuntijoista kuoriutuu asiakasymmärryksen ja -kokemuksen Jedimestareita. Tekoäly tarjoaa markkinointiin uusia ulottuvuuksia, sillä sen avulla voidaan ymmärtää ja tulkita myös strukturoimatonta dataa, kuten sosiaalisen median kirjoituksia, asiakaspalautteita, chat-keskusteluja, kuvia, ääntä ja videoita.

 

Digitaalisuus-mobiili-tekoäly

Monet asiakkaamme hyödyntävät jo Watsonin kognitiivisia kyvykkyyksiä markkinoinnin operaatioissa. Myynti- ja markkinointijohtajat selkeästi näkevät tekoälyssä mahdollisuuden, sillä yli 60% on sitä mieltä, että kognitiivisessa tietojenkäsittelyssä on disruptiivinen voima.

Tiedät tarkkaan, milloin sinun asiakkaasi tai prospektisi on ollut kosketuksissa edustamasi brändin kanssa, miten hän on liikkunut sivustollasi, mitä palveluita hän on käyttänyt, millainen hän on persoonana, mitä mieltä hän on ollut saamastaan kokemuksestaan ja mitä hän on puhunut brändistäsi sosiaalisessa mediassa. Voi kuulostaa monelle vielä hyvin kaukaiselta, mutta kognitiivisten palveluiden ja tekoälyn avulla kaikki edellä kuvattu on jo tätä päivää.

Yksi todella mielenkiintoinen harjoitus tehtiin tovi sitten yhteistyössä Campbell Soup Companyn kanssa. Watson räätälöi sääyhtiö The Weather Companyn verkkosivuille display-mainonnan avulla käyttäjälle personoituja reseptejä, jotka perustuivat tämän sijaintitietoihin, alueen säätietoihin sekä siihen, mitä raaka-aineita henkilö halusi reseptissään käyttää. Kun käyttäjä näki mainoksen, hän pystyi tietokoneen mikrofonin välityksellä kysymään Watsonilta suosituksia resepteistä.

Tekoälyä hyödyntävä markkinoija voi esimerkiksi:

  • hyödyntää älykästä pisteytystä ennustaakseen jokaisen asiakkaan ostotodennäköisyyden,
  • käyttää koneoppimismalleja asiakkaiden segmentoimiseen ja ryhmittelyyn tulevan ostotodennäisyyden perusteella,
  • automaattisesti muokata jokaiselle kävijälle personoidun kokemuksen,
  • tarjota aina oikean seuraavan tuotteen, sisällön tai tarjouksen oikeassa kanavassa ja
  • olla yhteydessä asiakkaaseen oikeaan aikaan asiakkaan käyttämässä kanavassa hetkenä, jolloin hän on todennäköisimmin valmis olemaan brändin kanssa tekemisissä.

Haasteita kuitenkin asettavat erilaiset alustat ja niiden sisältötulva. Smart Insightsin tilastojen mukaan 60 sekunnissa ladataan keskimäärin  500 tuntia uusia videoita Youtubeen, twiitataan 450 tuhatta kertaa, lähetetään 29 miljoonaa WhatsApp-viestiä ja tehdään lähes 4 miljoonaa hakua Googlessa.

Miten markkinoija voi kilpailla tämän sisältömäärän kanssa asiakkaiden huomiosta? Hänen on erotuttava sillä, että on huolellisesti valittujen ihmisen elämässä läsnä juuri oikealla hetkellä, oikeassa paikassa, hänelle personoidulla sisällöllä. Viime kädessä markkinointi on kommunikaatiota ihmisten kanssa – tekoäly voi auttaa meitä vahvistamaan sitä.  Luomalla personoituja sisältöjä juuri oikealla hetkellä ja oikeassa kanavassa, voidaan erottautua sisältötulvasta ja jäädä asiakkaan mieleen.

Ota siis datan voima käyttöösi ja tutustu, miten voit hyödyntää tekoälyä ja Watson-teknologiaa markkinoinnissa.

Avainsanat: data, markkinointi, tekoäly, watson

Kommentit