Kolmen sekunnin sääntö asiakaskohtaamisissa

Kolmen sekunnin sääntö on monelle tuttu koripallosta. Sillä tarkoitetaan aikaa, kuinka kauan hyökkävä pelaaja voi olla korin alla tietyn rajatun alueen sisällä. Jos hyökkäävä pelaaja on alueella yli kolme sekuntia, peli vihelletään poikki ja pallo annetaan vastustajalle. Tämä sama aika pätee myös erilaisissa asiakaskohtaamisissa.

Esimerkiksi:

1. Astuessani kauppaan siellä alkaa pyöriä näyttöruudulla video minua kiinnostavasta aiheesta tai tuotteesta. Tässä pienessä ajan hetkessä kauppa haluaa kiinnittää minun huomioni. Kolmen sekunnin sääntö pätee. Mitä kaikkea siis tulee tapahtua tässä ajassa? Kaupan täytyy varmistaa, olenhan se todellakin minä, olenko kanta-asiakas, mitä olen ostanut viime aikoina ja mitä vastaavan demografian omaavat ovat ostaneet. Sen jälkeen tulee tehdä pisteytys näiden pohjalta, poimia tuotesuositus ja näyttää tähän tuotteeseen liittyvä mainos videolla.
2. Tai kun olen kassalla, minulle yritetään myydä vielä jotakin lisää mahdollisesti valitsemaani tuotteeseen liittyen. Sama kolmen sekunnin sääntö pätee tässäkin tilanteessa, koska en viivy kassalla montaa sekuntia. Lisämyynti on menetetty, peli on vihelletty poikki ja olen matkalla kaupan ovelle.

Nämä toimenpiteet edellyttävät reaaliaikaista analytiikkaa informaatiosta, joka on tallennettuna kaupan järjestelmien operatiivisiin tietokantoihin. Lisäksi tuota informaatiota voidaan yhdistellä sosiaalisesta mediasta kerättyihin tietoihin. Haluan korostaa tuota reaaliaikaista analysointia, koska tiedon kopioiminen erilaisiin tietovarastoihin ja -martteihin on liian hidasta tässä nykymaailman nopeassa rytmissä. Analytiikkakyvykkyys on rakennettava lähelle ajantasaisia tietolähteitä, jotta asiakaskohtaamisissa on myös viimeisin tieto käytettävissä ja jotta kaupalla on valmius tarjota juuri minulle kohdistettua tarjontaa, jolla saavutetaan myynnin kasvua.

Tulevaisuus lukuina

Kun mobillikäyttö laajenee, se myös kasvattaa transaktioiden määrää eksponentiaalisesti. Älylaitteita käytettäessä yksi ainoa painallus saattaa käynnistää jopa 100 järjestelmäinteraktiota. 10 vuotta sitten mobiilikäytöstä syntyi 1 transaktio päivässä. Tänään nuo luvut ovat kasvaneet 37 transaktioon globaalisti ja vuoteen 2017 mennessä mobiilikäytön odotetaan tuottavan 50 transaktiota. Kasvu tulee olemaan varmasti vielä suurempaa seuraavan 10 vuoden aikana ja 2025 mobiilitransaktioiden määrän kasvu odotetaan olevan 400 % – mikä saattaa tarkoittaa 1,6 biljoonaa interaktiota päivässä!

Minulta kysyttiin, miksi julkistimme uuden mainframen. Vastaukseni on, että se on suunniteltu nimenomaan vastaamaan muun muassa edellä kuvaamani reaaliaikaisen analytiikan kustannustehokkaaseen suorittamiseen. Lisäksi se vastaa erinomaisesti hetkittäisten kuormituspiikkien hallitsemiseen. Tämän päivän mainframe-järjestelmissä pyörii arviolta 70 % maailman tuotannollista työkuormista. Me suomalaisetkin olemme näiden järjestelmien kanssa tekemisissä päivittäin asioidessamme pankeissa, tekemässä korvaushakemuksia vakuutusyhtiöihin ja varatessamme matkoja. Mainframe-järjestelmät on suunniteltu ajettavaksi vähintään 80–90% kapasiteetilla 24 tuntia vuorokaudessa, 7 päivää viikossa ja ne pystyvät toimimaan jopa 100 % kuormitustilanteissa järjestelmien kaatumatta. Tämä kaikki yksissä kuorissa.

Me kuluttajat asetamme tässä maailmassa rajat. Kolme sekuntia on vähän, mutta se vaatii todella paljon.

Avainsanat: analytiikka, mobiili, teknologiajohtajuus

Kommentit