Rekrytointia Hollywoodin tyyliin

Elokuva-alalla tavataan sanoa, että henkilö on juuri niin hyvä kuin hänen viimeinen elokuvansa.  Vaan kun kerran on onnistunut ja saavuttanut tähtistatuksen, siitä on vaikeaa päästää irti, vaikka menestystä ei enää jatkossa siunautuisikaan.

Omissa illuusioissaan eläviä tähtiä kohtaamme arkielämässäkin. Työpaikkailmoituksissa painotetaan pitkää kokemusta kyseessä olevalta tehtäväalueelta, vaikka merkittävin ominaisuus on tuottoisa suorituskyky.  Osaaminen ilman tuloksellisuutta on kuin sopimus vailla allekirjoitusta. Työntekijöitäkin rekrytoitaessa kannattaa painottaa ja mitata enemmän viimeaikaisia saavutuksia kuin joskus historian hämärissä hankittuja aikaansaannoksia, jolloin maailma oli kovin erinäköinen.

Työhakemuksissa näemme usein vain hakijoiden lärvikuvia. Herää kysymys miksi, kun ne kuitenkin löytyvät useista sosiaalisen median kanavista, joista muutenkin aina tarkistetaan kandidaattien edesottamuksia. Persoonallisuuspsykologian mukaan naamakuva kertoo korkeintaan henkilön ulospäinsuuntautuneisuudesta, vaikka oleellisia ominaisuuksia ovat muutkin piirteet, kuten neuroottisuus, avoimuus, sovinnollisuus ja tunnollisuus. Enemmän informaatiota ihmisestä saa kuvasta tai videosta, jossa hänen toimintansa jäljet näkyvät pidemmältä aikaväliltä. Mitäpä jos näkisit rekrytoitavan työhuoneeseen? Mitä sen järjestys ja sijoittelu kertoisivat sinulle työnhakijasta?

Näyttelijöitä harvoin roolitetaan pelkän kevyen keskustelun ja oman itsekehun perusteella. Silti tietotyöläisten rekrytoinneissa näkisi mieluusti useamminkin käytettävän koesuorituksia. Toisaalta, jotkut kandidaatit peittelevät persoonallisuuttaan ja temperamenttiaan epäaidossa ja jäykässä työhaastattelussa.

Parhaiten henkilön luontainen persoonallisuus tulee esille hänelle mahdollisimman luontevassa tilanteessa. Jos tällaisen tilaisuuden järjestely on hankalaa, kannattaa tukeutua monipuolisiin henkilöarviointivaihtoehtoihin. Apua on aina tarjolla.

Ota rekrytointiin seuraavalla kerralla mukaan luotettavaksi havaittua Hollywoodin tyyliä ja nauti tähtisateesta. Sitten ei muuta kuin: Action!

Avainsanat: BusinessConnect, oppiminen, sosiaalinen liiketoiminta, työnteko

Kommentit